Gas..


.. e adevarat ca nu schimb nimic zicand astea.. e adevarat ca romanii-s prea prosti sa gandeasca de unii singuri.. si e adevarat ca, chiar daca nu gandesc, cand gandesti pentru ei si ii informezi, te fac prost si rad de prostia lor.. dar cui ii pasa de prosti?!?.. eu incerc sa comunic cu voi, astia, o mana de oameni care inca va duce capul.. pentru ca puteti, pentru ca vreti si pentru ca va intereseaza..

.. m-a enervat faptul ca benzina s-a scumpit iar.. se tot scumpeste din ’90 incoace, desi, calitativ vorbind, benzina nu s-a schimbat absolut deloc.. nimic nou, dar acum s-a scumpit de 2-3 ori de la 1 ian 2012, asta in contextul in care marii benzinari au fost sanctionati si s-au gandit ei, asa, ca le-am putea noi plati sanctiunea..

.. dar hai totusi sa facem un scurt calcul al costurilor benzinei..

  • acciza este de 467 EUR/tona
  • taxa de drum este de 125 EUR/tona
  • taxa de solidaritate (cate un cent/litru – motivul este acoperirea prejudiciului creat in urma falimentului Bancorex), adica 10 EUR /tona

.. producatorul are pretul de aproximativ 370 EUR/tona.. rezulta urmatorul pret pe tona de benzina: 370+467+125+10=972 EUR/tona (taxe si accize).. se adauga TVA de 24 %, adica 233.28 EUR.. totalul este de 1205.28 EUR/tona.. decci, un litru de benzina este 1,205 EUR (aproximativ 5.15 RON) – asta fiind un minim, pentru ca fiecare firma/pompa face ce vrea..
.. in schimb, producatorul incaseaza 370 EUR / tona.. daca e sa facem diferenta, rezulta ca statul incaseaza 835.28 EUR/tona, fara sa faca nimic..

.. pe langa faptul ca e mai scumpa benzina ca in austria, de exemplu (valabil si pentru diesel) – si pentru optimisti, o sa consider ca preturile din cele doua tari europene e acelasi – calitatea difera de la cer la pamant.. am probat-o pe pielea mea..

.. am avut masina pe benzina, acum pe diesel, si de fiecare data cand am plecat spre germania, am facut la fel.. plec cu plinul de aici si ma opresc si alimentez in austria.. pana acolo, imi creste temperatura motorului, masina e zgomotoasa si motorul trage greu.. cand ii fac plinul in austria, parca am alta masina – zgomotele dispar, temperatura scade si motorul trage ca nou.. si asta nu odata, ultima oara chiar zilele astea (valabil pentru diesel)..

.. ii tot aud pe diferiti moguli, politicieni sau cetateni – toti la fel de idioti – explicandu-mi ca suntem in U.E., si trebuie sa ne racordam, si blablabla.. intre timp noua ni se fut masinile  din cauza unui combustibil “indoit” de vreo ecateva ori pana ajunge in pompa, pe care il platim la calitate europeana.. si atunci vin si intreb.. voi ce pula mea scumpiti acolo, apa!?..

later..

4 thoughts on “Gas..

  1. Ai dreptate, cu un singur amendament: unele taxe sunt pe litru, altele pe tona, iar 1 litru de benzina e intre 0.71–0.77 kg. De aici o sa iasa variatii fata de calculul tau.

    Like

    1. sunt deschis la orice corectie ce tine de metoda de calcul.. ba chiar m-as bucura sa stiu clar si concret metoda de calcul.. insa, per total – sau pe principiu – ramane in picioare ideea exprimata in post..

      Like

      1. Luand in calcul o medie de 0.74 kg/l rezulta pentru fiecare litru:

        0.2738 pretul producatorului
        0.34558 acciza
        0.0925 taxa de drum
        0.01 taxa de solidaritate
        0.72188 pret fara TVA
        0.17325 TVA 24%
        0.89513 pret total

        Adica aproximativ 3.90 lei. Diferenta pana la pretul de la pompa e imensa…
        (am tinut cont de sumele date de tine pentru calcule; densitatea am luat-o de pe wikipedia)

        Like

        1. mno, calculele mele dadeau 5,20.. ale tale – mai exacte – dau 3,90.. deci, furtu’ e si mai mare🙂.. de calitate nu vorbim..

          Like

Leave a Reply

