Doneaza..


.. mereu mi-a placut sa cred ca, daca as avea posibilitatea, as ajuta pe cineva in nevoie – de dragul de a ajuta, si atat.. nu cred ca pot spune ca am facut mereu ce era frumos, corect sau moral.. am defecte, am zile proaste, am si eu lipsuri.. dar pot zice eca ma straduiesc zi de zi sa fiu un om mai bun – nu pentru ca mi-o cere societatea, sotia sau reclama tv, si asa.. pentru mine.. si atat..

.. putem spune – si eu, si voi, si alte natii – ca dintr-un gest intr-altul, mic sau mare, am progresat – nu economic, nu financiar, ci dintr-un punct de vedere uman.. eu numesc progres atunci cand reusim sa ajutam.. progres al moralitatii proprii, progres al celor pe care ii ajutam si care, poate, de maine vor avea o mica speranta si putin incredere in semenii din jurul lor.. nu credeam ca voi avea vreodata reactie negativa fata de o cerere de ajutor, dar nici asa nu mai merge..

.. zi de zi ma lovesc cu retina sau timpanul cu diferite campanii sau mesaje menite sa induioseze si sa faca romanul sa bage mana adanc in buzunar, sa scoata ce i-a mai ramas – daca i-a ramas – si sa doneze sume pentru a ajuta pe cei cu probleme de sanatate sau sociale grave.. si m-am cam saturat, asa ca m-am intrebat.. de ce?!?.. de ce sa donez eu?!?

.. am inteles ca – din nefericire – sunt dese situatiile in care viata unui om depinde de ajutorul altora, gen.. donatori de sange, tesuturi, organe, etc.. si ar fi bine, frumos, corect d.p.d.v. moral, etc. sa ne ajutam reciproc – daca putem.. dar in rest ?!?.. e plin de copii pe moarte ai caror parinti arata precum zombie pentru ca nu isi permit tratamentele sau interventiile chirurgicale necesare pentru a-si salva odrasla, si pe care grijile si gandurile ii consuma zi de zi.. e plin de pensionari care au muncit o viata intreaga, si care bantuie zi de zi pe strazi, umiliti de faptul ca trebuie sa se milogeasca pentru fiecare leut ca sa isi permita medicamentele – de mancare si facturi nu mai vorbim.. si de ce sa donez eu?!?..

.. ultima luna m-am enervat pesta masura pe nenea Marineru’.. asa i-as fi futut un cap in gura de l-as fi  trimis inapoi in timp, cand a zis ca problema sistemului nostru de sanatate este ca nu e unul privat, si buturuga mica din fata carului este Raed Arafat – omul ale carui eforturi imense si lupta cu morile de vant au dus la crearea SMURD, si care a avut nesabuinta, tupeul si nesimtirea sa spuna ca.. nu e nevoie de un sistem medical privat si ca este datoria statului sa se ocupe de sanatatea cetatenilor.. si dreptate are omul.. de ce donez eu?!?

.. de ce naiba platesc romanii contributii, taxe, impozite?!?.. medicamente compensate mai rar.. mai nou consultatiile.. nu mai vorbim ca la spital mergi cu geanta facuta de acasa: spirt, vata, comprese, siringi si pliculetul pentru medici, asistente, etc.. da, stiu, suntem o tara de oameni corecti.. nimeni nu fura, toti banii se evaporta, pur si simplu..

.. deci, e destul de simpla problema.. statul incaseaza de la toti – in diferite forme si moduri – dar nu da la nimeni (cam ca Biserica, dar de asta vorbim alta data) si se asteapta ca tot ce ar trebui facut de ei sa fie facut de noi – la propriu, sau de diferiti investitori privati.. acum, inteleg ca printre functiile liderilor statului se numara si administrare.. dar baietii astia doar asta mai fac – si chiar foarte prost, tinand cont ca noi de 20 de ani niciodata nu avem bani pentru nimeni.. dar pentru baietii din functii se gasesc mereu.. fraier sunt eu, recunosc, pentru ca am fost destul de naiva ca cineva dintr-o functie publica – care a ajuns acolo din proprie initiativa, ales de noi sau de altii de mai sus – se afla acolo in interesul nostru, al poporului.. credeam ca poporul e prioritar, si dupa averile lor.. dar asa-s eu, mai naiv..

.. si, in tot timpul asta, noi dam.. si eu dau.. si platesc taxe, impozite, benzina scumpa, produse la fel.. facturi – ale caror traditie de sarbatori e sa creasca.. undeva intre toate astea mai si mananc, daca mai am ce.. si in alea cateva clipe de respiro – pe care le savurez, pentru ca inca aerul e gratis (desi, nu prea, pentru ca romanii platesc taxa pe mediu ca sa respire enoxe) ma trezesc ca se cere de la mine sa mai dau.. sa mai dau o data, dupa ce am platit curva de stat in avansm fara sa faca nimic.. si sa iau in spate si responsabilitatile financiare ale autoritatilor.. da de ce, ma rog?!?..

.. cati ani se va mai profita de pe urma noastra pentru ca avem constiinta?!?.. cat timp vor mai fura talharii astia tot ce prind, in timp ce noi ne chinuim sa supravietuim si sa ne ajutam unii pe altii sa apucam ziua de maine?!?.. am zis mereu ca romanii nu-s uniti, si nu-s.. daca ar fi, ar lua masuri.. dar nu putem fi uniti atata timp cat suntem ocupati sa fim fraieri, sabotati de propria constiinta si compasiune pentru altii aflati in nevoi.. e adevarat ca unii au lasat aceste trasaturi ale umanitatii in urma, si le merge bine.. ia vedeti, la toti baietii astai cu bani “munciti”.. dar refuz sa cred ca astea sunt singurele alternative.. cu suflet, si muritor de foame.. sau caine, si plin de bani.. si refuz sa ma mai simt prost pentru faptul ca imi numar banii sa imi ajunga sa supravietuiesc si nu am sa dau altora care, se prea poate, au o viata mult mai dificila decat mine.. si sa sting televizorul, sa ma prefac ca acei oameni nu exista nu imi sta in fire..

.. eu refuz sa mai donez.. si va sfatuiesc sa faceti la fel.. singurul mod prin care lucrurile vor merge mai bine si ziua de maine va fi mai buna – atat pentru noi cat si pentru cei de care unii se folosesc ca sa apeleze la muschiul vostru sentimental – e sa le aratam imputitilor astora ca, asemenea noua, au si ei responsabilitati si eforturi de depus ca sa isi merite statutul si salariul pe care noi, binevoitori, le suportam in fiecare luna.. se prea poate ca unii sa moara fara acele donatii, dar desi suna sadic si inuman, eu chiar cred ca fiecare are ceasul lui si acela se decide de Sus.. cred ca exista un scop si in moarte, atat cat exista si in viata.. dar nu vad de ce un general are dreptul sa sacrifice mmii de soltati in numele patriei si sa fie considerat erou, si noi nu putem sa alegem solutia buna fara sa fim considerati criminali.. iair criminalii, sunt sus.. mereu sus, acolo unde foile si stampilele sunt folosite in interesul oricui, doar al celor ce au nevoie, nu..

.. in fiecare seara ma pun in pat si macar jumate de ora ma strofoc, gandind ce am gresit in ziua aia, ce puteam sa nu fac, si ce ar trebui sa fi facut mai bine.. dar adorm cu constiinta impacata, stiind ca m-am straduit, si promitand ca maine o sa ma straduiesc mai mult.. sunt cocnvins ca cei fara constiinta adorm mult mai repede decat mine..

later..

Leave a Reply

